Pages

Wednesday, May 31, 2017

Tips Hilangkan Bau Hapak Tilam dan Bantal Kekabu

Saya kalau bantal dan tilam sendiri tak suka kekabu punya
Suka yang jenis beli kat pasaraya, yang lama-lama lembek jadiknya haha

Tapi, untuk baby, saya prefer kekabu punya.
Masalahnya ialah kekabu ni akan ada bau yang kurengg menyenangkan
Pastu, risau pulak ada bakteria ke hama ke kan.

Biasanya saya guna Fabreze
Okey jugak, wangi jer baunya, best!

Tapi sejak ber-essential oil, saya tray cara lain guna essential oil pulak

So, saya nak share tips hilangkan bau hapak kat tilam dan bantal kekabu
Dengan menggunakan Ronella Essential Oil Lemongrass

Bahan-bahan heheh:
- Tilam atau bantal kekabu

- Bekas spray kosong (saya guna Fabreze)
- Air
- Ronella Essential Oil Lemongrass



Cara-cara:
- Isikan air dalam bekas spray 
- Titiskan 5 - 6 titis Ronella Essential Oil Lemongrass dalam bekas spray yang dah berisi air tadi
- Tutup penutup spray dan goyang botol spray dengan lembut supaya air dan essential oil tadi bercampur
- Boleh spray kat tilam atau bantal



Next step:
Keringkan kat tempat cuaca panas atau kalau umah tak kena cahaya macam umah saya ni, talakan ajer kat depan kipas. Asalkan panas atau berangin boleh ajer.

Dah kering tu, bolehlah sarungkan dengan sarung tilam atau bantal
Mesti baby selesa bila bau tilam dan bantal dah tak hapak hehe
Dan yang penting essentail oil ni bebas dari bahan kimia.
Cuma elakkan dari terkena secara direct dengan kulit untuk elakkan alahan atau kerengsaan kulit sebab eo ni pekat.


Senang kan?
Selamat mencuba dengan kaedah yang selamat dan bebas bahan kimia!